niedziela, 15 lutego 2015

Ks. Gaston Courtois "Gdy Pan mówi do serca"


Wydawnictwo Promic
data wydania 2014
stron 296
ISBN 978-83-7502-490-6

Uwaga! Tu mówi Bóg!

W dzisiejszym szalonym świecie, który pędzi niczym pociąg pośpieszny gdzieś do przodu hałasu nie brak. Wciąż dociera do nas dźwięk reklam, pokus, głośnej muzyki. Wciąż się śpieszymy, gdzieś pędzimy, gdzieś spóźniamy się. Brak nam czasu na wiele spraw. Często brak nam niestety czasu na to co ważne i najważniejsze. Na rozwój duchowy, na rozmowę z samym sobą i Bogiem. I choć może tego nie odczuwamy od razu, to przynosi to nam szkodę. Bo dla kogo jak dla kogo, ale dla Boga czasu nie powinno nam brakować. Może warto odłożyć świat na chwilę, na potem i znaleźć sobie miejsce wyciszenia, pogadać z Tym, który nas kocha. W tym celu świetnie może posłużyć i być pomocna niewielka książka przypominająca modlitewnik autorstwa księdza Courtoisa, która powstawała przez lata. Ów kapłan zapisywał sobie w notesie swoje myśli, które nawiedzały go podczas modlitwy, podczas dialogu z Bogiem. Te zapiski po raz pierwszy drukiem ukazały się po śmierci ich Autora, niespełna 40 lat temu. Stale, przez tyle lat cieszą się zainteresowaniem. Ja sięgnęłam po nie z polecenia Wydawcy. I jak się okazało to była bardzo ciekawa pozycja, która może przypadkiem trafiła w moje ręce, ale pozostawiła olbrzymi ślad. Okazała się lekturą potrzebną, wyjątkową i taką, do której z pewnością wrócę wielokrotnie. Wydawnictwo Promic wydało ją niezwykle starannie, w twardej, solidnej oprawie i dzięki temu książka wytrzyma niejedno użytkowanie. 
Nie przeczytałam jej jednym tchem. Bo to byłoby zdecydowanie niewłaściwe. Można rzec, że ją studiowałam, smakowałam, przeszłam przy jej lekturze niejako rekolekcje. Ta lektura pomogła mi spotkać się w zabieganej i trudnej rzeczywistości z Bogiem, podejść bliżej Jego, odstawić świat na boczny tor choć na chwilę i wejść w sferę duchowości. Czytanie i to, co ostatnio działo się i dzieje się wokół mnie niezwykle mnie doświadcza i ubogaca. Zmienia. Czuję,że wciąż dojrzewam, wciąż staję się inna. Czy lepsza? Nie zaryzykuję twierdzącej odpowiedzi. Ale takie książki jak ta są bardzo potrzebne. Bo łatwo się zgubić w tym co nas otacza. Czyjeś zapiski duchowe mogą nasze życie bardzo ubogacić, odpowiedzieć na trudne pytania, które dręczą sumienie i duszę. Mimo, że powstały one wiele lat temu są one nadal aktualne, a ich treść nigdy nie straci na wartości. Bo ludzkość mimo zmieniającej się rzeczywistości wciąż będzie się borykała z podobnymi problemami. Kolejne pokolenia wciąż będą musiały pokonywać pokusy, życiowe zakręty. 
Publikacja składa się z 21 rozdziałów, a każdy z nich z kilku lub kilkunastu wyodrębnionych paragrafów. Każdy jest ważny i istotny. Każdy zawiera cenne treści i wskazówki. Każdy może być pomocny osobie świeckiej czy konsekrowanej, zwyczajnej kobiecie, matce, zakonnicy, księdzu czy mężowi. Wdowcowi czy osobie rozwiedzionej. 
Nie wiem czy potrafiłabym ubrać w słowa to czego doświadczyłam w trakcie czytania tychże zapisków. To były ważne chwile w moim życiu, ważne i trudne. Gorąco polecam lekturę każdemu, kto chce zacieśnić więź z Bogiem lub ją odbudować. Ta lektura Wam w tym z pewnością pomoże. Pomoże usłyszeć co Bóg mówi, a On zwykle mówi cicho. Nie przekrzykuje tego co doczesne. Nie pozwólcie, byście Jego głosu nie usłyszeli.

1 komentarz: